Hemma från Japan

Då var man hemma från Japan. Vi landade på svensk mark i måndags. Redan på tisdagen var det inskrivning för min del på ltu, fick träffa klassen som jag nu ska få spendera 3 och 1/2 år med.
Kände mig väldigt lost och lite utanför till en början då jag skrev in mig mycket senare än de andra i klassen men det blev det ändring på snabbt. Hade nollning hela veckan och nu känner man sig helt slut.
Tänkte passa på och visa lite muminprylar som jag har köpt i Tokyo.
Köpte en kakburk, ett anteckningsblock och en termos.

Kakburken fick senare bli en kaffeburk istället.

Framme i Stockholm

Har varit en lång kväll/dag med flyg från Tokyo-Dubai-Stockholm, nu inväntar vi vårt sista plan mot Luleå.
Sista måltiden på japansk mark.

Tokyo dag 20 söndag 240814; sista dagen

Sista dagen i Japan, ikväll sätter vi oss på planet tillbaka till Sverige.
Sprag på don quijotte för tusende gången.

Tokyo dag 19 lördag 230814; robotrestaurang och don quijotte

Blev en lugn dag med show på robotrastaurangen i shinjuku och sista minuten shopping på don quijotte.

Videor från robotrestaurangen finns uppe på min instagra @josefinbodin

Tokyo dag 18 fredag 220814; tokyo, sky tree och karaoke

Var framme i Tokyo igen kring nio på morgon. Bussresan gick bra förutom att jag blev väldigt åksjuk ett tag.
Väl framme i Tokyo checkade vi in på khaosan samurai igen, därefter åkte vi upp i Tokyo sky tree som är världens högsta torn.

Vår utsikt från 350 meter.

Mot kvällen åkte vi till en pub i ueno, därefter blev det karaoke till fem på morgon.

Kyoto dag 17 torsdag 210814; tempel och buss mot tokyo

Toshis pappa var snäll och skjutsade oss runt i kyoto till olika tempel under dagen.

Är helt beroende av dessa "shaved ice" då det är så varmt ute. Det är hackad is med smaksatt sirap.

Gugges underbara kusinbarn Alex.
På innan vi skulle mot busstationen för att bege oss tillbaka till tokyo bjöd gugges kusin oss på hemlagad japansk middag bestående av friterad kycklig med ris.

Kyoto dag 16 onsdag 200814; Kyoto

Kom fram till Kyoto kring sju på morgonen. Vi fördröjde tiden i stan tills Gustavs kusin hade slutat jobbet, därefter åt vi middag med hennes familj på beer garden.

Beer garden är en rooftop-restaurang som finns lite överallt i Japan. Där serverar de japansk buffé och all you can drink för 2900 yen.

Tokyo dag 15 tisdag 190814; shibuya 109 och buss

Under dagen på tisdagen splittrade vi på oss. Pojkarna åkte till shinjuku medans jag tog pendeln till shibuya för lite shopping på shibuya 109 som är ett stort shoppingcenter för kvinnor.
På kvällen steg vi på en tio timmars nattbuss mot Kyoto för att hälsa på gugges kusin med familj som bor där.

Tokyo dag 14 måndag 180814; disneyland

Spenderade hela dagen på tokyo disneyland.

Chinese-bun burger.

Tokyo dag 13 söndag 170814; sushi, shibuya

Blev ännu en middag på ett sushi conveyor belt.
Här testar gugge hamburger/sushi.
Därefter gick vi och kollade på hachiko-statyn som ligger precis utanför shibuya-station.

Tokyo dag 12 lördag 160814; summer sonic

På lördagen gick jag, gugge och micke på summer sonic som är en stor festival som hålls inomhus. Vi gick och såg band såsom; arctic monkey, little dragon, phoenix och avenged sevefold. Därefter blev det öl och blackjack tills vi åkte hem fem på morgonen.

Tokyo dag 11 fredag 160814; alcatraz, shibuya

Fredagkväll spenderade vi i shibuya på alcatraz där vi hade bokat bord. Alcatraz är en restaurang/bar med skräck- och fängelse-tema.
Vi hade först problem med att hitta var i shibuya det låg men som tur var hjälpte en jättesnäll kvinna oss att hitta dit. Hon följde oss hela vägen dit trots att hon skulle i motsatt riktning.

Här ovanför ser ni bla. deras meny och drinkarna vi beställde. På bilden längst ner visas drink-roulette som är fyra drinkar varav en innehåller tabasco, självklart var det jag som fick den med tabasco.

Tokyo dag 10 torsdag 150814; shinjuku granbell hotell, rooftop bar

Bjöd gugge på lyxdag på granbell hotell i shinjuku. Bjöd på rum på 14 våningen och hotellmiddag. Därefter drack vi drinkar på hotellets rooftop bar.
Nu har jag tagit ett långt och välbehövligt bad så nu ska vi knyta oss i sängen och se film.

Utsikten från vårt rum.

Tokyo dag 9 onsdag 130814; odaiba, pingviner, madame tussauds Miya och Fumi

Dagen började med att vi tog e mindre färja till den konstgjorda ön odaiba som ligger ca en timme bort med båt. Väl i odaiba mötte vi upp Miya och hennes kompis Fumi.

Vi spenderade nästan hela dagen i odaiba tillsammans med dem och det var hur trevligt som helst!
Vi började med att äta lunch på en koreans restaurang där vi beställde korean-style bbq som man grillade själv vid bordet.
Efter maten gick vi till madam tussauds museum.

Därefter gick vi till ett ställe som Miya tipsade om där de sålde frozen beer. Vilket är kirin öl där skummet är fruset.

Efter lite öl och snack åkte vi världens störta pariserhjul.

Vi köpte snökoner med sirap till efterrätt som vi åt vid gundam.

Senare mot kvällen åt vi middag på en pingvin-restaurang där de hade riktiga pingviner som vi sedan fick mata. Och nej, de serverar inte pingvin där.
Därefter var det tyvärr dags att säga farväl till Miya och Fumi.

Video då vi åker pariserhjulet och matar pingvinerna finns på min instagram @josefinbodin

Tokyo dag 8 tisdag 120814; shinjuku

Igår åt vi lunch på en lite dyrare traditionell restaurang. Jag beställde shabu-shabu som är en rätt man ska koka själv vid bordet, vilket var väldigt gott. Blev ännu ett byte av hostel, denna gång till khaosan laboratory igen.
Kvällen hade vi inget planerat utan det blev en spontan tripp till shinjuku där vi stannade och åt middag på en mysig liten restauran där man fick sitta i små bås och beställa mat via en liten touchskärm vid bordet.

Tokyo dag 7 måndag 110814; ueno park

Tillbringade dagen på ueno park denna soliga dag. Det var kring 35 grader ute så man kokade nästan ihjäl.
I ueno hyrde vi några trambåtar som vi åkte med i sjön. Efter båtturen gick vi till en närliggande djurpark.
Lotusblommor.

Tokyo dag 6 söndag 100814 filmkväll

Iom att det blev en sen kväll igår så spenderar vi resten av kvällen med film och godis.

Tokyo dag 5 lördag 090814 byta av hostel, tempel och indiskt

Gårdagen i följande ordning;
Checkade ut från khaosan labory, åt dålig kinesisk mat till lunch, besökte tempel i asakusa, checkade in på oak hostel i ueno, köpte asahi i vending machines, åt indiskt till middag, drog ut på pub i roppongi, kom hem kring fem på morgon.

Tokyo dag 5 lördag 090814 roppongi, regn och öl

Skrev inget inlägg igår iom att vi kom hem kring fem på morgon.
Hur som helst var gårdagen blöt, både vädermässigt och i alkoholintag. Kring 11 tog vi pendeln till roppongi där vi sedan virrade runt i regnet tills vi hittade en mysig pub. Väl inne i pubben träffade vi en trevlig fransos som bjöd oss alla på tequila och sake.

Tokyo dag 4 fredag 080814

Här kommer lite bilder från dagen som varit.

Köpte 9% cider på homemart som ligger bredvid vårat hostel.

Spenderade många timmar och yen här på "big box".

Tokyo dag 4 fredag 080814; english breakfast

Blev frukost på jonathans idag. Jag beställde pancakes vilket var supergott! Nu är vi i hostlet och gör oss i ordning för att gå ut, sen väntar tokyo tree tower och efter det tempel.

Tokyo dag 3 torsdag 070814; tempel och bilder från promenader

Tokyo dag 3 torsdag 070814; hard rock café, purikura, spelarkad, tempel och maid café

Dagen började med en promenad mot tunnelbanan, på vägen stannade vi för en rejäl brunch på ett litet ramen-hak. Efter maten åkte vi vidare mot akihabara. Väl i akihabara gick vi först in på hard rock café därefter strosade vi vidare ett stort köpcentrum där de sålde allt från teknikprylar och manga till samlarfigurer.

När fötterna börjadevärka och magen lät bestämde vi oss för att äta middag på ett pastaställe på en av gallerians många restauranger. Jag åt en jättegod margarita pasta med mozarella och pesto på.

Sen gjorde vi ett besök på ett av akihabaras maidreamin kafés.

Då vi fikat klart bestämde sig David för att runda av och därmed begav sig tillbaka till vårat hostel, medans jag, gugge och Micke fortsatte vandra runt i akihabara.
Efter ett litet stund hittade vi en stor arkad på fem våningar där vi säkert spenderade ett x-antal timmar på.

Väl inne i arkaden passade jag på att ta ännu fler purikuras.

Vi hade riktigt roligt, gugge spelade och vann två roliga prylar från en claw machine till mig (som ni får se senare).

Därefter avrundade vi också kvällen med en promenad hem genom stan.

Dag 3 torsdag 070814; asakusa don quijote

Glömde berätta att vi gick in på asakusa don quijote igår efter middagen. Don quijote är en butik med fem våningar, varje vånig säljer olika saker. På den första är det livsmedel, den andra är det kosmetik, den tredje tror jag det var optiker mm. På den fjärde var det teknikprylar och på den femte var det blandat. Kan hända att jag blandat ihop våningarna lite.
Det bästa med den här butiken är att den har öppet 24/7 så vi gick dit kring ett på kvällen. När jag gick ut därifrån   hade jag kassar fulla av cirkellinser, lösögonfransar och hudvårdsprodukter. Hade tänkt göra ett inlägg då jag kommer tillbaka till Sverige på vad jag har köpt i Japan.

Tokyo dag 2 onsdag 060714; tecermoni, promenader, katsu karre

Eftermiddagen var fullspäckad med altiviteter. Bland annat var vi på en traditionell japansk tecermoni som fölls i ett annat hostle nära vårat. Jag och Gustav fick ställa upp som testpersoner.
Efter tecermonin stannade vi kvar och kollade på en annan "föreställning" eller vad man nu ska kalla det. Kan sammanfatta den andra föreställningen med tre ord; florist + buddhist + basist. Kan vara det mest udda jag varit med om, var tvungen att hålla mig för skratt under hela föreställningen (video på föreställnigen finns på min instagram @josefinbodin)
När alla aktiviteter på det andra vandrarhemmet var färdiga gick vi iväg på jakt efter katsu karre. Efter vi virrat runt i stan i vad som känts som en evighet hittade vi äntligen ett ställe som sålde det (co co curry house, rekommenderas starkt)
Då vi var mätta och belåtna tog vi en annan väg hem till vårat hostle. Vägen ledde oss till några gamla tempel.

Tokyo dag 2 onsdag 060814; sushi

Åt brunch på ett sushi conveyor belt i närheten av vårat nya hostle (samurai). Video finns på min instagram @josefinbodin

Tokyo dag 2 onsdag 060814; byte av hostle

Idag packade vi vårt och begav oss vidare till asakusa laboratory där vi ska bo i tre dagar framåt. Anledningen till varför vi byter hostle så mycket är för att vi vill bo på lite olika delar av tokyo.
Här är utanför vårat förra hostle i asakusabashi khaosan ninja. Supermysigt vandrarhem med trevlig personal. Vi fick varsitt paket med godis och origami kaststjärnor då bi checkade ut.

Tokyo dag 2 onsdag 060814; purikura

Gick in på en spelarkad idag där vi tog några purikura bilder. Purikura är i princip ett photo booth där man kan redigera och välja olika bakgrunder till bilden. Allt stod på japanska så det var lite svårt att veta vad man gjorde men resultated blev bra ändå.

Vi märkte först då bilderna vad klara att det automatiskt redigerats större ögon och smink på oss båda.
Filmade även lite då vi redigerade, klippet finns på min instagram @josefinbodin

Tokyo dag 1 tisdag 050814

Landade i Tokyo kring fem på eftermiddagen. Vi blev kvar ett tag på flygplatsen då vi var tvugna att fylla i massa papper och fixa med passen innan vi kunde hämta vårat bagage.
Därefter virrade vi runt på t-centralen innan vi hittade rätt vilka byten vi skulle göra.
Väl framme i asakubashi gick vi direkt till vårat vandrarhem på khaosan ninja och lämna alla saker på rummen innan vi gick och åt middag på en mysig liten restaurang runt hörnet. Jag åt gyoza och lärde mig ganska snabbt att man inte skulle äta skalen på de gröna bönorna som ni ser på bilden.
Utanför restaurangen skyltade de med vax-kopior på maträtterna.

Efter en stunds sökande hittade jag äntligen rätt dryck i alla japans tusentals vending machines; royal milk tea.

Bidé/toalett.

Mellanlandning i Dubai

En dag kvar!

Packat allt klart nu, imorgon åker vi!